Do hermeneutyki (dziedzina zajmująca się interpretacją tekstów, refleksja nad procesem rozumienia i interpretacji uwzględniająca kontekst, w jakim dany tekst czy zjawisko powstaje) Pierwszej Księgi Królewskiej chciałbym dodać uwagę dotyczącą króla Jozafata z Judy: “Usunął też z kraju resztę uprawiających nierząd sakralny, który trwał za czasów jego ojca.” (1Krl 22,47). Nierząd pośrednio powróci za czasów króla Achaza (734–728r. przed Chr.), króla Manassesa.(699–643 r. przed Chr.).
Druga Księga Królewska jest kontynuacją Pierwszej Księgi Królewskiej i rozwija tematykę losów monarchii izraelskiej i judzkiej, pogłębiając wątek upadku moralnego i religijnego jako przyczyny historycznego rozpadu królestw.
Opisuje tajemnicze odejście Eliasza: ” Eliasz wśród wichru wstąpił do niebios” (2 Krl 2,11). Odejście Eliasza “w wichrze do nieba” jest jedynym takim przypadkiem (obok Henocha, Rdz 5,24) w Starym Testamencie, gdzie człowiek zostaje zabrany przez Boga bez śmierci. W kontekście biblijnym oznacza to wyjątkową bliskość Eliasza z Bogiem – jako proroka ognia, gorliwego obrońcy Jahwe i przeciwnika bałwochwalstwa. Jego „wniebowzięcie” może być odczytywane jako Boże potwierdzenie jego misji prorockiej i życia oddanego całkowicie służbie Bożej.
Motyw ognistych rydwanów i wichru ma głęboko symboliczną wymowę. «Ogień» w Biblii oznacza obecność Boga, sąd, oczyszczenie i potęgę (por. Wj 3 – płonący krzew, Wj 19 – objawienie na Synaju). «Wicher» natomiast często towarzyszy teofaniom, czyli objawieniom Boga (por. Hi 38,1). Jak tłumaczy to katecheza? W tej scenie Eliasz zostaje uniesiony nie przez śmierć biologiczną, lecz przez «boską interwencję», co może wskazywać, że jego misja prorocka nie kończy się definitywnie – jego duch spoczywa na Elizeuszu (2 Krl 2,15), a jego postać powróci jeszcze w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej. W wierze rozumnej nie mam zadowalającego tłumaczenia tego fenomenu.
To wydarzenie, wyjątkowe w całym Starym Testamencie, wskazuje na głęboki wymiar teologiczny i symboliczny jego postaci. Eliasz nie umiera jak inni prorocy – zostaje zabrany przez Boga w sposób nadprzyrodzony, w otoczeniu ognistego rydwanu i wichru, co stanowi wyraz szczególnej bliskości z Bogiem oraz uznania jego misji jako proroka wiernego Przymierzu. W ujęciu hermeneutycznym ten moment można odczytać jako kulminację walki Eliasza o duchową tożsamość Izraela w czasach zagrożenia kultem Baala i religijnym synkretyzmem. Ogień i wicher to nie tylko elementy spektakularnej narracji, ale również znaki obecności Boga (por. Wj 19,16–19; Hi 38,1), potęgi i sądu. W tradycji judaizmu Eliasz zyska status proroka eschatologicznego – tego, który “przyjdzie przed wielkim i strasznym dniem Pana” (Ml 3,23), by przygotować lud na spotkanie z Bogiem.
W chrześcijańskiej interpretacji Eliasz zapowiada postać Jana Chrzciciela (por. Łk 1,17; Mt 11,14), który w duchu i mocy Eliasza wzywał do nawrócenia. Scena odejścia Eliasza ukazuje więc, że misja proroka nie kończy się wraz z jego fizycznym odejściem – zostaje przekazana Elizeuszowi, a duch Eliasza nadal działa w historii zbawienia. Tym samym tekst staje się nie tylko opisem niezwykłego wydarzenia, ale głęboką przypowieścią o ciągłości Bożego działania przez ludzi posłanych.
Cuda opisane w Księgach dotyczących proroków Eliasza i Elizeusza (czyt. 2 Krl 4,35) skłaniają do refleksji nad ich fizycznym i zmysłowym charakterem — były to wydarzenia widoczne, namacalne, wywierające bezpośrednie wrażenie na świadkach.
Współczesne cuda mają jednak częściej charakter zdarzeniowy — nie opierają się na spektakularnej manifestacji sił przyrody, lecz na samej istocie wydarzenia, które zostaje odczytane jako znak działania Boga. Choć są one mniej widowiskowe i niekiedy trudniejsze do uchwycenia zmysłami, ich znaczenie duchowe jest głębokie i poruszające. Dla wiernych stanowią ważne źródło umocnienia wiary, pokazując, że Boża obecność objawia się także w codzienności i subtelnych znakach.
W tej księdze znajduje się również fragment (2 Krl 8,7–14), który ukazuje, że Bóg może zmieniać swoje wcześniejsze decyzje. Choć Chazael miał wyznaczony moment śmierci, na skutek modlitwy Elizeusza Bóg okazał mu miłosierdzie i przedłużył jego życie. Pokazuje to, że Boże wyroki nie zawsze są ostateczne – mogą ulec zmianie w odpowiedzi na modlitwę, skruchę lub wstawiennictwo proroków.
Podobny przypadek opisany jest w perykopie 2 Krl 20,1–6. Król Ezechiasz, ciężko chory, usłyszał od proroka Izajasza zapowiedź śmierci. Jednak dzięki szczerej modlitwie i łzom Bóg wysłuchał jego błagania i przedłużył mu życie o piętnaście lat. Oba te fragmenty podkreślają, że Boże miłosierdzie może przeważyć nad zapowiedzianym sądem – jeśli człowiek odpowie na wezwanie Boga wiarą, pokorą i modlitwą.
Nie można odejmować Bogu możliwości zmiany Jego własnych decyzji, choć pojawia się wątpliwość związana z takimi zdarzeniami. Jeśli Bóg zna przyszłość, to scena zmiany decyzji może wydawać się niekonsekwentna albo mało poważna. Wygląda to tak, jakby Bóg działał impulsywnie, pod wpływem emocji człowieka. Trzeba jednak pamiętać, że biblijne opisy często posługują się językiem antropomorficznym – przedstawiają Boga w kategoriach ludzkich, by ukazać Jego bliskość i osobowy charakter relacji z człowiekiem. Zmiana decyzji nie oznacza więc braku wszechwiedzy, lecz objawia dynamiczną naturę Bożego działania, w której miejsce znajduje również ludzka wolność, modlitwa i nawrócenie. Bóg nie zmienia się w swoim zamyśle zbawienia, ale może zmieniać sposób jego realizacji w odpowiedzi na postawę człowieka.