Sobór w Chalcedonie w 451 r.

 

         Papież Leon Wielki pragnął uregulowań dogmatycznych. Jego życzeniem był sobór w Italii. Zachód był wolny od skłonności monofizyckich. Tymczasem cesarz Marcjan chciał anulować Sobór Efeski II (synad zbójecki). W tym celu zwołał sobór do Chalcedonu w 451 r. (koło Konstantynopola). Leon poznał do czego zdolne są sobory. Zażądał dla swych legatów przewodnictwa i wręczył im swoje pismo do Flawiana. Dioskur został potępiony i zdjęty z urzędu, podobnie Eutyches. Flawian po czasie został zrehabilitowany. Kiedy odczytywanany był list Leona do Flawiana wołano: To jest nasza wiara; Cyryl i Leon uczą tego samego.

          Wszelkie próby nowego sformułowania wyznania wiary były konfrontowane z wykładnią Soboru Nicejskiego. To prowadziło do nikąd. Na nowo rozgorzały spory. Pod naciskiem (szantażem kontynuowania soboru na Zachodzie) opracowano formułę chalcedońską.

 

Tekst decyzji soboru zawierał:

 

Idąc za świętymi Ojcami wszyscy jednogłośnie uczymy wyznawać, że jeden i ten sam Syn, Pan nasz Jezus Chrystus, doskonały w Bóstwie i doskonały w człowieczeństwie, prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek, złożony z rozumnej duszy i ciała, współistotny Ojcu co do Bóstwa, współistotny nam co do człowieczeństwa, “we wszystkim podobny oprócz grzechu” (Hbr 4,15).

 

Przed wiekami z Ojca zrodzony jako Bóg, w ostatnich zaś czasach dla nas i dla naszego zbawienia narodził się jako człowiek z Maryi Dziewicy, Bożej Rodzicielki; jednego i tego samego Chrystusa Pana, Syna Jednorodzonego należy wyznawać w dwóch naturach, bez zmieszania, bez zmiany, bez rozdzielania i rozłączania. Nigdy nie znikły różnice natur przez ich zjednoczenie, ale została z zachowana właściwość obu, tworzących jedną osobę i jedną hipostazę.

 

Nie można Go dzielić na dwie osoby ani ich w Nim rozróżniać, ponieważ jest jeden i ten sam Syn jednorodzony, Słowo Boże, Pan Jezus Chrystus, jak przedtem prorocy nauczali o Nim, jak sam Jezus Chrystus o tym nas pouczył i jak nam przekazał Symbol Ojców.

 

Przeto z wielką troską i pilnością rozporządził i określił święty Sobór Powszechny, że innej wiary nikomu nie wolno głosić, pisać, układać, myśleć lub innych nauczać.

 

          Na soborze wypracowano kompromis, który pogodził zwaśnione strony. Zdefiniowano, że w Chrystusie jest jedna hipostaza. Jeden byt o dwóch naturach. Osoba Boska daje się poznać przez działanie. Filozoteizm ujmie to jako Akt działający.

            Sobór odciął się od nauk nestorianizmu (akcentował człowieczeństwo Jezusa), monofizytyzmu (Chrystus o jednej naturze boskiej), apolinaryzmu (Bóg w ludzkiej postaci bez ludzkiej psyche), arianizmu (zaprzeczał równość Ojca i Syna) i modalizmu (Ojciec wcielił się w Syna). Wydał 28 kanonów prawnych. Podporządkował mnichów biskupom i włączył ich do statusu kościelno-prawnego.

          W kanonie 28 przyznano biskupowi Konstantynopola drugie miejsce w Kościele. Była to decyzja nie wynikająca z prymatu (Piotra) lecz polityczna. Jej przeciwnikiem był sam papież Leon Wielki. Ten błąd soboru spowodował kolejne sprzeciwy i spory.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *