Henri Bergson (1859–1941) uważany jest za twórcę intuicjonizmu i filozofii życia. Świat poznaje się za pomocą intuicji, a nie intelektu. Głosił, że główną rolę w procesie życiowym odgrywa pęd życiowy. Świat podlega ciągłemu rozwojowi, a życie człowieka jest strumieniem przeżyć i czynów. Najwyższą wartością jest wolność. Umysł ludzki spostrzega świat bardziej od strony praktycznej niż prawdy obiektywnej, tak więc człowiek nie poznaje istoty rzeczy. Umysł niejako deformuje rzeczywistość.
W religii rozróżniał dwa źródła: statyczny i dynamiczny.
– Statyczna religia wywodzi się z działań psychologicznych w obronie przed dezintegracją społeczeństwa ukształtowanego (nakazy, zakazy religijne).
– Religia dynamiczna wykracza poza potrzeby tymczasowe, przemijające. W niej człowiek wierzący w sposób mistyczny i transcendentny zmierza ku Bogu.
Filozofia współczesna
Filozofia współczesna sięga korzeniami w XIX wiek, kiedy to dominującymi nurtami myślowymi były:
idealizm niemiecki,
pozytywizm francuski.
Pod wpływem tych dwóch kierunków wykrystalizowały się dwa typy myślenia:
idealistyczny opierający się przede wszystkim na założeniach abstrakcyjnych, myśleniu oderwanym od rzeczywistości (prawda na płaszczyźnie rozumu)
pozytywistyczny typ myślenia charakteryzował się postawą empiryczną opieraniem się o tzw. fakty z doświadczenia unikając spekulatywnego myślenia(prawda w oparciu o fakty doświadczalne).
Powyższe kierunki filozoficzne są skrajne stąd nie zupełnie prawdziwe. Prawda jest pośrodku. Te dwa nurty myślowe spotkały się z pewną opozycją i reakcją:
fenomenologią,
egzystencjalizmu
Oprócz powyższych głównych nurtów pojawiły się: marksizm, strukturalizm, personalizm, o których będzie mowa w najbliższych naszych spotkaniach.