Szanowny Panie Pawle.
Jak należy oceniać w świetle Ewangelii odradzający się w Europie nacjonalizm (neonacjonalizm)? Mam mieszane odczucia z tym zjawiskiem związane, szczególnie w obliczu islamskiej nawałnicy na naszym kontynencie.
Pozdrawiam. Michał.
Postawione pytanie jest dla mnie trudne ponieważ wymaga aktualnych studiów socjologicznych tego tematu. Drugą trudnością jest, jak sądzę, odmienne podejście Pana (i większości chrześcijan) do Ewangelii, którą uważa się za świętą wyrocznię pochodzenia niebiańskiego. Tymczasem dla mnie Ewangelie (Nowy Testament) stanowią źródło ludzkich zamysłów, którzy umieścili, pod natchnieniem, swoje koncepcje teologiczne. Cytowane słowa Jezusa są najczęściej skażone i niedosłowne. Trzeba mieć świadomość, że ocena czegokolwiek w świetle Ewangelii jest subiektywna, skażona ludzką mentalnością, koncepcją, zdolnością oceny zdarzeń itp.
Dobrym przykładem do postawionego pytania jest scena opisana przez Mateusza (Mt 15,24; Mk 7,24–30). Jezus w czasie spotkania z Syrofenicjanką okazuje kobiecie chłód w uzdrowieniu jej córki, bo nie należy do domu Izraela. Odczytując dosłownie tekst ewangelii Jezus zachowuje się początkowo jak nacjonalista. Odpowiadając na Pana pytanie, biorąc pod uwagę autorytet Jezusa należałoby chwalić nacjonalizm. Jednak wykładnia jest fałszywa. Dlaczego? Scena z Syrofenicjanką jest wyreżyserowana przez autorów (trochę inaczej), którzy mieli własne koncepcje przekazu miłosierdzia Jezusa. Tak więc punkt oparcia stał się wątpliwy. Nie rozszerzając tego wątku należy bardzo ostrożnie oceniać czegokolwiek w świetle uznanych autorytetów. Można nieopatrznie stać się fanatykiem jakieś idei. Pozostaje zdrowy rozsądek.
Nacjonalizm ma różne twarze. Posiada w sobie cechy dobre (ochrona dóbr narodu, uznawanie narodu na najwyższe dobro w świetle polityki, solidarność klas społecznych w ramach jednego narodu), ale i bardzo złe (ksenofobia). Obecnie Europa stanęła przed poważnym problemem. Czy zwycięży dobro, czy ujawni się ksenofobia? Odpowiedź nie jest łatwa. Każda postawa jest ryzykowna i niesie ogromne skutki historyczne. Koszty, jak Pan nazwał „islamskiej nawałnicy” będą ogromne.
Na Pana pytanie mogę jedynie powołać się na mój subiektywny ogląd, niekoniecznie słuszny. Tam gdzie cierpią dzieci, nie ma wyboru – trzeba pomóc. Ponieważ z „nawałnicą islamską” przenika groźba islamizacji należy zastosować ogromne środki zapobiegające. Nawałnicą islamską należy traktować jako historyczną katastrofę rangi tsunami. Ludzkość musi sobie z tym poradzić.
Traduction
Sir Paul.
Comme cela devrait être évaluée à la lumière de l’Evangile résurgence du nationalisme en Europe (néo-nationalisme)? Je suis mitigé associés à ce phénomène, en particulier dans le visage de l’attaque islamique sur notre continent.
Cordialement. Michael.
La question est difficile pour moi, car il nécessite des études sociologiques actuelles de ce sujet. La deuxième difficulté est, je pense, une approche différente Seigneur (et la plupart des chrétiens) de l’Evangile, qui est considéré comme un oracle sacré d’origine céleste. Pendant ce temps, pour moi Evangiles (Nouveau Testament) sont une source de pensées humaines; qui ont placé, sous l’inspiration, leurs concepts théologiques. Ils ont cité les paroles de Jésus sont souvent contaminés et pas littérale. Vous devez être conscient que l’évaluation à la lumière de l’Evangile de quoi que ce soit est subjective, la mentalité humaine contaminée, le concept, la capacité d’évaluer les événements similaires.
Un bon exemple à la question est une scène décrite par Matthieu (Mt 15:24; Mc 7 :24–30). Jésus lors d’une réunion avec Syrophénicienne femme tourne au froid dans la guérison de sa fille, parce que je ne suis pas de la maison d’Israël. En lisant le texte in extenso de l’Évangile de Jésus se comporte d’abord comme un nationaliste. Répondant à votre question, compte tenu de l’autorité de Jésus serait glorifier le nationalisme. Cependant, l’interprétation est fausse. Pourquoi? Une scène de Syrofenicjanką est dirigé par les auteurs (un peu différemment), qui avaient leurs propres idées de communication miséricorde de Jésus. Donc, point d’appui est devenue douteuse. Ne pas étendre ce fil doit évaluer attentivement quelque chose, à la lumière des autorités reconnues. Vous pouvez devenir par inadvertance un fanatique des idées. Il reste le bon sens.
Le nationalisme a des visages différents. Il a les caractéristiques d’un bon (protection des personnes, la reconnaissance de la nation pour le plus grand bien à la lumière de la politique de solidarité, de classe sociale dans le cadre d’une nation), mais aussi très mauvaise (la xénophobie). L’Europe maintenant confronté un problème grave. Ne prévaloir bonne ou la xénophobie se révéler? La réponse est pas facile. Chaque posture est risqué et exerce d’énormes implications historiques. Coût de la façon dont le Seigneur a appelé «tempête islamique” sera énorme.
Quant à votre question, je ne peux compter sur mon aperçu subjective, pas nécessairement exacte. Où les enfants souffrent, il n’y a pas le choix – vous devez aider. En raison de la «tempête islamique» imprègne la menace d’islamisation pour être utilisé d’énormes ressources pour prévenir. Tempête islamique devrait être traitée comme une catastrophe historique rang tsunami. L’humanité doit faire face.