Słyszeliście, że powiedziano: Oko za oko i ząb za ząb! A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi! Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz! Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące! Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie (Mt 5,38–42).
Odczyt literalny wskazuje na utopijny charakter tekstu. Każdy ma prawo do obrony, i jest to odruch naturalny. Tak widzieli to nasi przodkowie. Ustanowili w tym celu prawo talionu (odwetu). Kara równa uczynkowi, sankcja identyczna skutkom przestępstwa. Oko za oko i ząb za ząb! (tamże).
Słowa Jezusa muszą jednak znaczyć coś więcej. Przede wszystkim Jezus wskazuje, że nie zawsze prawdą jest to, co się człowiekowi zdaje. Często prawda jest zakorzeniona głęboko i jest ukryta w wielu warstwach. Odwet jest jedynie wyrównaniem rachunku. W późniejszym oglądzie, kara niczym się nie różni od uczynku poza motywem. Kara ma w sobie również pierwiastki zła. Czyni również krzywdę, ból, stratę. Odwet nie buduje, a wręcz przyczynia się do dalsze destrukcji.
Słowa Jezusa opierają się na idei czynienia dobra ze złych uczynków. Na tym opiera się fenomen nauki Jezusa. Dla słuchaczy było to niepojęte. Dla nich każdy zły uczynek musi kończyć się karą. Jezus odwraca prawo do góry nogami. Jak przekazuje, zły uczynek już tak wiele złego uczynił, że wystarczy. Trzeba przerwać niszczący nurt zła.
Jezus idzie dalej. Każdy zły uczynek może być przykładem moralnego nauczania, że tak czynić nie wolno.
Jeżeli na zło odpowiada się dobrem, zło się neutralizuje, staje się nieatrakcyjne, głupie. Jest przedmiotem wstydu. Dobry uczynek wytrąca z rąk zawinionego argumenty. Idea Jezusa jest nie tylko piękna w sobie, ale jest mocnym narzędziem zbawczym. Inaczej mówiąc, to roztropność, mądrość w działaniu, niesamowity spryt. Zamiast podejmować walkę neutralizuje się zło.
Propagując idee Jezusa można uchronić wiele istnień ludzkich, a funkcjonał dobra jaki jest wytwarzany może wiele uczynić dobra.
Słowa Jezusa należy odczytywać metaforycznie. Głupi ten, kto trzyma się tylko przekazu literalnego.