Św. Augustyn zdobył wiedzę, która pozwoliła mu zająć stanowisko Apologety. Oprócz poznania zewnętrznego odkrył możliwość poznania prawd Bożych w sobie dzięki Bożemu oświeceniu. Tę myśl szczególnie propaguję i widzę
w niej źródła odpowiedzi na fundamentalne pytania. Stwórca stwarzając człowieka wlewa (wiedza wlana) w niego pewną wiedzę i zasady moralne. W niej doszukuję się równie potrzebę szukania Boga i jego pragnienie. Ta wlana wiedza pozwoliła Jezusowi na scenariusz jego życia. Zaintrygowany myślą o Bogu szukał z Nim kontaktu. Jak wiadomo doszedł do pełnej z Nim zgodności. Odczytał Jego zamysły i pragnienia. To pozwoliło Mu na nauczanie innych i propagowanie pozyskanej wiedzy. Zorientował się, że Żydowski Bóg nie odpowiada prawdzie. Bóg jako Istota nieskończenie doskonała nie może karać, bo jest w niej odwet, który nie mieści się w kategorii doskonałości. Jego poznanie odkryło Stwórcę jako Istotę miłującą, bo w doskonałości miłość jest największym przymiotem. Jezus nie tylko ukazywał przymioty Boga ale utożsamiał Go z nimi. Można powiedzieć, że sam Bóg jest Miłością pełnego Miłosierdzia. Proszę zauważyć, że czasownik “miłować” utożsamia się rzeczownikiem – z podmiotem “Miłość”. W tym można dopatrzyć się podstawowej idei – Boga działającego (filozoteizm używa określenia Aktu działającego). Nauka Augustyna zawiera w sobie współczesny ogląd przedmiotu wiary. Augustyn poznał manicheizm od środka. Był początkowo jego wyznawcą. Doktryna ta uczuliła go na prawdę istnienia we wszechświecie symetrii, tak ważnej w podstawach stwórczych.
Augustyn jako człowiek nie ustrzegł się od błędów. Wczoraj o tym wspominałem. Swoją wiedzę ograniczył do podpowiedzi duszy nie dokładniej przełożonej na ludzki język. To za mało, aby rozeznać absolutne prawdy. W dzisiejszej dobie rozpoznanie rzeczywistości daje szersze spektrum poznawcze. Rzeczywistość jest bardziej złożona niż by się wydawało. Z drugiej strony nie mamy jeszcze zdolności ją w prosty sposób opisać.
Do czasów św. Tomasza z Akwinu nauka Augustyna była wzorem dla innych myślicieli. Św. Augustyn był wielką postacią w historii Kościoła. Nie wszystkie jednak poglądy idą w parze z filoteizmem autora, np. istnienie aniołów.
Augustyn akcentował ich istnienie mówiąc: “Chociaż nie widzimy objawień aniołów, to przecież, że są aniołowie, wiemy z wiary i czytamy, że wielu ludziom się ukazali. Poglądy Augustyna były dość ortodoksyjne.
Apologeci z okresu wczesnochrześcijańskiego narzucali potrzebę obrony wiary chrześcijańskiej, a nie studiowanie jej pryncypiów. Tradycja judeo chrześcijańska została przyjęta prawie bezkrytycznie. Powoli obrastała w karkołomne interpretacje, jak np. poligamia Jakuba w tłumaczeniu św. Justyna. Tak tworzono, niepotrzebnie ozdobioną doktrynę wiary chrześcijańskiej, która w Kościele stała się nienaruszalną świętością.
adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW
13102026290000950200272633 https://zrzutka.pl/z/pawel1949