Własne koncepcje teologiczne Mateusza c.d. 1

Perykopa Mędrcy ze Wschodu

          “Bo tak napisał Prorok” (Mt 2,5) i tu cytat z Księgi Micheasza: “A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności” (Mi 5,1).

          Dziś większość teologów dochodzi do wniosku, że opowieść o mędrcach w perykopie Mędrcy ze Wschodu (Mt 2,1–12) jest haggadą (legendą) żydowską i niewiele jest w tym prawdy historycznej. Mateusz chciał wskazać Betlejem jako przepowiadane miejsce narodzenia Jezusa przez proroka Micheasza. “Całe opowiadanie jest nacechowane symboliką przedstawiającą godność Jezusa” (Mariusz Rosik, Trzy portrety Jezusa, Wyd. Biblos, Tarnów 2007, s. 40.).

Perykopa Ucieczka z Egiptu

          “Tak miało się spełnić słowo, które Pan powiedział przez Proroka” (Mt 2,15) wraz z cytatem z Księgi Ozeasza:  “i syna swego wezwałem z Egiptu” (Oz 11,1).

          Perykopa Ucieczka z Egiptu (Mt 2,13–15) opisuje ucieczkę  rodziny Maryi do Egiptu. Brak pozabiblijnego, historycznego potwierdzenia pobytu Józefa z rodziną w Egipcie. Faktem jest, że rodzina Józefa opuściła Galileę i udała się w daleką podróż. Hipoteza dotycząca pobytu w Egipcie została wydedukowana w związku ze słowami proroka Ozeasza (VIII wiek przed Chr.): “Z Egiptu wezwałem Syna mego” (Oz 11,1; Mt 2,15). Mateusz skonstruował prefigurę historii Jezusa na wzór dziejów narodu izraelskiego. Jak kiedyś przez Egipt, tak teraz przez dom Izraela przechodzi „anioł śmierci” (Mt 2,16–18; por. Wj 12). Izrael wypędza swego Mesjasza.

Perykopa Rzeź niemowląt

          “Wtedy spełniły się słowa proroka Jeremiasza” (2,17) i tu cytat z Księgi Jeremiasza: “W Rama daje się słyszeć lament i gorzki płacz. Rachel opłakuje swoich synów, nie daje się pocieszyć, bo już ich nie ma” (Jr 31,15).

          Żadne dokumenty historyczne nie potwierdzają rzezi niewiniątek na polecenie Heroda opisanej w perykopie Rzeź niemowląt (Mt 2,16–18). Owszem Herod był okrutny i znane są jego zabójstwa członków własnej rodziny. Mateusz wykorzystał okrutnego Heroda do swojej koncepcji i związania jej z przepowiednią Jeremiasza.

Perykopa Powrót do Nazaretu

          “Tak miało się spełnić słowo Proroków” (Mt 2–23) wraz z cytatem: “nazwany będzie Nazarejczykiem” (Iz 11,1 lub Rdz 49,26; Pwt 33,16).

          Mateusz pisze w perykopie Powrót do Nazaretu (Mt 2,19–23) o powrocie z Egiptu do Nazaretu. Ciekawe, że Łukasz nic o tym nie wiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *