30. Chrzest Jezusa

30. Chrzest Jezusa

 

 

          Chrystus swoją działalność rozpoczął od przyjęcia chrztu w Jordanie z rąk Jana Chrzciciela. W obrazach ewangelistów, w czasie chrztu Janowego nastąpiła cudowna epifania (akt objawienia się Boga światu i ludziom), w której Bóg osobiście ogłasza Jezusa swoim Synem: Tyś jest mój Syn umiłowany, w Tobie mam upodobanie (Mt 3,17; Mk 1,11; Łk 3,22). Głos Boga słyszany przez wielu, kojarzy mi się z cudem słońca w Fatimie  w 1917 roku, podczas którego wiele osób było świadkami tego samego zjawiska (wirowania słońca).          

          Jan, gdy zobaczył Jezusa wypowiedział słowa: «Oto Baranek Boży, który gładzi grzechy świata» (J 1,29). Określenie to nawiązuje do cierpiącego Sługi Pańskiego prowadzonego na rzeź: Jak baranek na rzeź prowadzony,  jak owca niema wobec strzygących ją, tak On nie otworzył ust swoich (Iz 53,7; por. Kpł 14,13.21.24n) oraz do baranka paschalnego z Wj 12,3nn (por. Ap 5,6).

           Ewangelista Łukasz określa okoliczność historyczną tego wydarzenia: Było to w piętnastym roku rządów Tyberiusza Cezara. Gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Herod tetrarchą Galilei, brat jego Filip [II P.P.] tetrarchą Iturei i kraju Trachonu, Lizaniasz tetrarchą Abileny; za najwyższych kapłanów Annasza i Kajfasza skierowane zostało słowo Boże do Jana, syna Zachariasza, na pustyni (Łk 3,1–2). Tyberiusz był cesarzem rzymskim od 14 do 37 r. Na podstawie tego zapisu można obliczyć, że chrzest Jezusa odbył się prawdopodobnie w marcu 27/28 r.

          Chrzest Jezusa podzielił teologów. Polemizują oni nad koniecznością chrztu Jezusa, który był już obrzezany. Zdziwiony był również Jan prośbą Jezusa o chrzest. Jezus na jego zdziwienie reaguje słowami: Pozwól teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe (Mt  3,15). Słowa „godzi się” potwierdzają wręcz konieczność chrztu, a słowo „sprawiedliwe”, że jest to słuszne. Wyjaśnienie konieczności chrztu Jezusa znajdujemy dopiero po Krzyżu i Zmartwychwstaniu. Jezus w trakcie chrztu wziął na swe ramiona ciężar winy całej ludzkości i poniósł go do Jerozolimy. Pełne znaczenie chrztu Jezusa ukaże się dopiero na Krzyżu. Chrzest jest zgodą na śmierć za grzechy ludzkości: Chrzest mam przyjąć i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie (Łk 12,50).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *