Kościół chrześcijański za księgi historyczne uważa: Księgę Rodzaju, Wyjścia, Kapłańską, Liczb, Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Rut, 1 i 2 Samuela, 1 i 2 Królewską, 1 i 2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Tobiasza, Judy, Estery, 1 i 2 Machabejską. W nich znajdują się kompilacje różnych tradycji i z trudem odczytuje się czas ich powstania i ich autorów. Dlatego trudno jest ustalić poprawność historyczną od “zaprojektowanej” twórczości literackiej. Badaniem źródeł biblijnych zajmuje się hermeneutyka biblijna (wypowiedź Soboru Watykańskiego II 1962–1965, w Konstytucji dogmatycznej Dei Verbum). W interpretacji pomagają wykopaliska archeologiczne. Np. wykopaliska w Jerycho wykazały, że zburzenie murów Jerycha opisane w Księdze Jozuego miało miejsce o wiele set lat wcześniej. Zniszczone miasto zostało wykorzystane do opisu przykładnego. Istnieją, co najmniej 4 hipotezy sposobu podboju czy zajęcia Ziemi Obiecanej przez Izraelitów). Sposób zamieszkania 12 pokoleń żydowskich Kanaanu przebiegał bardziej łagodniej niż zostało to opisane. Takich ciekawostek archeologicznych i sprzeczności opisowych jest wiele. Można postawić pytanie które opisy biblijne są na prawdę historyczne? Wiadomo jest, że Księga Tobiasza i Hioba są fikcją literacką. Fikcją literacką są Księga Judyty i Księga Estery. Obie te księgi nawiązują do realiów historycznych, ale traktują je bardzo swobodnie. Księga Jonasza ma znaczenie dydaktyczne, a przygody bohatera są wytworem literackim (midrasz). Księgi apokaliptyczne (Księga Daniela, Apokalipsa Jana) to specyficzna forma literacka (wizje) oparta na symbolach.
Z pobieżnej oceny wydaje się, że historia Dawida jest historyczna, choć mocno ubarwiona.
W różnych fragmentach ksiąg biblijnych są wstawione fikcyjne treści, bajki, jak np. w Księdze Sędziów (9,7–15) Jotam wygłasza bajkę o drzewach, które chciały wybrać swego króla,… . Znane są przypowieści, które zakrólowały w ewangeliach. Bajki miały w sobie edukację moralną.
Przy tym wymieszaniu różnych form literackich historia w nich opisana ma znaczenie podrzędne, pomocnicze dla szerszego ogółu. Ma znaczenie podkładu dla przekazu celowego (wg oglądu instytucji Kościoła).
Rozsądny wierny musi mieć tego świadomość, bo inaczej, jego wiara ma nierzetelne podstawy. Dzisiejszy wierny praktykujący musi wiedzieć w co wierzy. Musi skupić się tylko na esencji wiary, a ona opiera się na relacji z Bogiem.
Depozyt wiary jest tak zamieszany, aby człowiek miał stale rozterki, aby ciągle szukał odpowiedzi i zajmował stanowiska co jest dobre a co złe. Odzywają się stare echa Księgi Rodzaju poznania drzewa dobra i zła. W tym można znaleźć wytłumaczenie grzechu pierworodnego i jego wpływ na następne pokolenia, Człowiek do końca życia będzie stawał przed wyborem moralnym. Będzie prosił Boga o rozeznanie, będzie się z Nim dochodził, polemizował, a nawet będzie Mu urągał.
Taka jest cena, którą musi ponieść ten, który Bogu zaufał, który uwierzył, że jest przez Niego powołany do życia. Kto chce należeć do Królestwa Bożego i mieć z tego własny użytek musi podjąć tę “grę” narzuconą przez Stwórcę. Kto nie podejmuje jej i narzuconych zasad można uważać za nieroztropnego.
adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW
13102026290000950200272633 https://zrzutka.pl/z/pawel1949